Als antwoord op de welbekende GoPro-actioncamera’s introduceerde Sony in september 2016 de FDR-X3000R. Collega Joucke nam deze actiecamera mee naar het Zuid-Duitse Lenggries en bracht verslag uit.

De wintersport is zonder twijfel mijn mooiste vakantie van het jaar. Ik was dan ook erg enthousiast dat ik de FDR-X3000R mocht uitproberen tijdens mijn vakantie in Lenggries. Lenggries is een skigebied in de Beierse Alpen en ligt ongeveer een uur rijden van München af. Het is knusser dan de bekende Oostenrijkse skigebieden, maar beduidend groter dan het in Sauerland liggende Winterberg. Lenggries ademt de typische traditionele Beierse cultuur uit en is een stuk rustiger dan de bekendere wintersportbestemmingen. Kortom, een fijne plek waar ik ieder jaar graag vakantie vier met familie en vrienden.

Afgelopen voorjaarsvakantie was het weer tijd voor een week wintersport. We arriveerden in de namiddag en unaniem besloten we dat de piste wel tot de volgende dag kon wachten. Eerst de wintersport maar eens traditioneel inluiden met Schnaps! De volgende ochtend hesen we ons in de ski’s en snowboards om vervolgens de eerste gondel naar boven te pakken. Uiteraard bepakt met de Sony-camera! Eenmaal boven werden we verblijd met een strak blauwe lucht en een piste met verse sneeuw. Perfect om de eerste beelden te schieten.

Stabiele en heldere beelden

Uniek aan de Sony-camera is dat het beschikt over de B.O.S.S. (Balanced Optical Steady Shot) –beeldstabilisatietechniek. Deze techniek paste Sony al eerder toe bij het assortiment met premium handycams, maar het wordt nu voor het eerst gebruikt bij een actiecamera. In gewone mensentaal betekent dit dat een schokkerige video tot het verleden behoort. Als ik mijn eigen gemaakte beelden terugkijk, ben ik zeer tevreden. Tijdens het snowboarden heb je door de wind, snelheid, sneeuwheuvels en uiteraard je eigen beweging toch te maken met bepaalde trillingen. Toch wist de Sony-camera daar goed mee om te gaan. En dat verwacht ik eigenlijk ook van een actioncam.

Naast de beeldstabilisatie zijn er uiteraard nog een aantal andere noemenswaardige specificaties. Zo is de 8.2 MP sensor een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. De sensor registreert in de vertrouwde 16:9 verhouding en dit is perfect voor het filmen. De ingebouwde ZEISS Tessar-lens staat garant voor een natuurlijk beeld met minimale vervorming. De 4K-beelden worden met 100Mbps (FullHD in Mbps) verwerkt door de interne BIONZ X-processor. Deze wordt overigens ook in de α7-modellen van Sony gebruikt. Om de sensor en processor optimaal te laten werken, behoort het zogenaamde pixel-binning tot het verleden. Hierdoor zijn de kleuren dieper en worden trillingen beperkt. Daarbij beschikt de interne microfoon over Wind Noise Reduction, waardoor eventueel stemgeluid duidelijk te horen is.

Sony FDR X3000R

Sony FDR X3000R

In tegenstelling tot de GoPro-camera’s filmt de Sony wel met een groothoek, maar niet met een fisheye-perspectief. Natuurlijk, zo’n fisheye opname levert in sommige gevallen interessante beelden op, maar het is naar mijn mening lang niet altijd van toegevoegde waarde. Goede zet dus van Sony! Overigens is de FDR-X3000R ook uitstekend geschikt voor watersporters. Dankzij de kunststofbehuizing kan je tot maar liefst 60 meter(!) onder water filmen.

Snel te monteren en eenvoudig in gebruik

Als helmbevestiging heb ik de Sony VCT-HSM1-mount meegenomen. Eenvoudig schroef je de camera op de snelkoppelplaat, die je vervolgens in de mount schuift. Deze kun je dan op een willekeurig plek op je helm plakken. De vergrendelaar en het bijgeleverde koord zorgen ervoor dat je de camera veilig kunt verankeren. Mijn ervaring is dat je de camera op een snelle manier kunt monteren, maar wel op een veilige en degelijke manier.

De Sony FDR-X3000R wordt geleverd met een afstandsbediening die je als een horloge om je pols kunt dragen. Deze afstandsbediening is voorzien van een klein kleurenbeeldscherm, waardoor je live beeld hebt van wat je aan het filmen bent. Dit vond ik erg handig, omdat ik zo direct kon beoordelen of ik de camerapositie goed had afgesteld. Daarnaast vond ik de applicatie op m’n iPhone (PlayMemories) erg handig. Via wifi maakt je telefoon verbinding met de camera en vervolgens kun je de camera bedienen met je telefoon. Met de app kun je eigenlijk dezelfde instellingen veranderen als met de afstandbediening, alleen beschik je over een groter beeld. Dit vond ik zelf erg prettig bij het terugkijken van beeldmateriaal.

Sony FDR X3000R

Conclusie

Deze Sony-actiecamera heeft mij echt enorm verrast! Het is een gebruiksvriendelijke camera met een eenvoudige navigatie. Daarbij vind ik de samenwerking tussen de camera, afstandsbediening en app echt fantastisch. Tenslotte zijn de beelden, datgeen waar het uiteindelijk allemaal om draait, van uitstekende kwaliteit. Tof ook om de in 4K geschoten videobeelden op tv terug te zien! Ik zou iedereen die gewend is aan een GoPro willen uitdagen om zich positief te laten verrassen door de Sony FDR X3000R!

Foto Konijnenberg

Foto Konijnenberg

Ongeëvenaarde productkennis en ervaring

Ongeëvenaarde productkennis en ervaring Foto Konijnenberg is dé specialist in foto- en videoapparatuur. Wij staan voor topproducten, deskundig advies, uitstekende service en messcherpe prijzen. Al sinds 1974 zijn wij toonaangevende specialist in Europa op het gebied van foto- en videoapparatuur en aanverwante artikelen. Lees meer over ons.

Fotografietips

Meer lezen?

Laat je inspireren en ontdek meer over fotografie

Elke maand schrijven wij blogs en reviewen wij producten. Ook onze adviseurs in de winkel en bij de klantenservice – allen fotograaf – sparren geregeld met onze klanten over fotografie. Daar komen dan dé leukste tips & tricks uit! Speciaal voor jou hebben we al deze blogs, reviews en tips samengevoegd onder één pagina. Bekijk onze tips en ontdek meer over fotografie. De beste fotografietips vind je bij Foto Konijnenberg!