Voor een stedentrip was collega Merette op zoek naar een goed alternatief voor haar zware spiegelreflexcamera’s en objectieven. Het alternatief moest wel vergelijkbare kwaliteit leveren. Dit was het moment om haar de Panasonic Lumix DMC-GH5 + 25mm F1.7 objectief mee te geven. En daar ging ze, mét de GH5 in de trein naar Berlijn!

Panasonic Lumix DMC-GH5

 ISO200, 25mm, F2.0, 1/1000

Het uiterlijk van de Panasonic Lumix DMC-GH5

De GH5 voelt en ziet er vertrouwd uit voor een voornamelijk spiegelreflexgebruiker. De camera heeft een grote zoeker met eyecup, instellingswieltjes bovenop, kantelbaar LCD scherm en draaiwiel + joystick aan de achterkant. De dubbele SD kaart is bovendien erg fijn. Mocht er iets met een SD-kaartje gebeuren, dan heb je altijd nog een back-up. Bovendien is de dubbele SD-kaartslot compatibel met snelle UHS-II-kaarten met grote capaciteit; een unicum voor een Panasonic systeemcamera!

Panasonic Lumix DMC-GH5

Gebruiksvriendelijkheid van de Panasonic Lumix DMC-GH5

Als spiegelreflexgebruiker heb ik soms wat moeite met, het voor mijn gevoel, lastig aan te passen instellingen van systeemcamera’s. Bij de GH5 had ik dit probleem totaal niet. Met de joystick op de achterkant is het scherpstelpunt namelijk snel aan te passen en de overige knoppen zijn vergelijkbaar met veel spiegelreflexcamera’s. Hierdoor is de camera voor mij heel gemakkelijk te gebruiken.

Panasonic Lumix DMC-GH5

ISO1600, 25mm, F3.2, 1/60                                                                                                    ISO200, 25mm, F4.5, 1/800

De camera heeft een prettige elektronische zoeker, is razend snel en maakt beelden van hele fijne kwaliteit. De GH5 is licht (zeker met de 25mm prime die ik hierop gebruikte) en licht prettig in de hand. Op reis kon ik deze met mijn eigen instellingen praktisch gebruiken als een point-and-shoot, maar dan met veel creatieve vrijheid en super beeldkwaliteit.

Panasonic Lumix DMC-GH5

ISO200, 25mm, F1.7, 1/800

De GH5 kan momenten vastleggen in 4K 60p/50p-video en in 6K photo. De details die de GH5 produceert zijn levensecht door de zeer hoge resolutie, beeldrendering en kleurweergave. De nieuwe Digital Live MOS-sensor vergroot daarbij het pixelaantal met 25% vergeleken met de GH4, van 16.05 naar 20.3 megapixel, en maakt tegelijkertijd de low-pass filter overbodig.

De post-focus optie is fijn, alhoewel de autofocus zo snel en nauwkeurig is dat ik geen gebruik van heb hoeven maken. Voor een Micro Four Thirds camera vond ik de prestatie in donkere en contrastrijke situaties erg goed, al is er natuurlijk wel een verschil ten opzichte van mijn Fullframe-sensors die ik thuis heb liggen. De dual stabilisatie zorgt voor scherpe foto’s, óók als het licht wat minder is.

Panasonic Lumix DMC-GH5

ISO200, 25mm, F2.2, 1/250                                                                                                  ISO200, 25mm, F6.3, 1/250

Merette’s conclusie

De GH5 heeft mij eigenlijk enorm verrast. De camera ligt makkelijk in de hand en is razendsnel in te stellen en te gebruiken. Door het beperkte gewicht was dit een ideale metgezel voor een stedentrip naar Berlijn en zou voor mij zeker een prettige uitbreiding zijn als reiscamera met vergelijkbare kwaliteit met mijn spiegelreflex.

 

Merette Kuijt fotografie

Merette Kuijt

Fotograaf

Ze schiet voornamelijk bruiloften, families & food/lifestyle. Ook geeft ze samen met andere fotografen workshops (Witlof Workshops) waar storytelling een grote rol spelen. Naast haar fotografieklussen is ze werkzaam bij Foto Konijnenberg.