Macrofotografie en dierfotografie zijn technische onderwerpen, maar techniek is niets zonder emotie. Zonder emotie blijft de foto leeg, ook al heb je een vol beeld. Bekroond natuurfotograaf Petar Sabol weet dit als geen ander. Zijn werk is een schitterend voorbeeld van hoe je emoties toepast in de wereld van macrofotografie. Zijn foto’s zijn technisch perfect en blijven visueel spannend. Ze fascineren en overstijgen de wetenschap.

Petar Sabol

‘’Alles kan een probleem vormen, dus je moet met veel rekening houden. Het licht, de focus, de sluitertijd en de scherptediepte … dit wordt vooral bij macrofotografie erg technisch. En dan komt de omgeving ook nog om de hoek kijken. Jouw onderwerpen kunnen wegvliegen of de wind laat bloemen en planten bewegen. Toch moet je daar allemaal boven staan. Zo geef je ruimte aan je artistieke visie. Bij mij ontstaat die ruimte als ik ontspannen ben, dan voel ik me verbonden met het onderwerp. Dan pas kan ik het gevoel overbrengen in de foto, de artistieke expressie. Maar ik ben niet perfect, het lukt namelijk niet altijd.’’

De artistieke expressie komt wel naar voren in de onderstaande foto. Deze onvoorstelbare foto maakte Petar van een ijsvogel in duikvlucht. Dit was volgens hem geen toeval, het heeft wel wat moeite gekost. Het heeft maanden geduurd om een fractie van een seconden vast te leggen.

Petar Sabol

‘’Schreeuwen; dat deed ik letterlijk na het nemen van deze foto! Voor mij was dit een geweldig moment, het hoogtepunt van een lang proces. Voordat ik deze actiefoto maakte heb ik mij verdiept in de ijsvogel door hem te fotograferen op takken. Daarna kwam ik op het idee om het anders te doen. Ik stelde mijzelf de vraag hoe de ijsvogel er onder water uit zou zien. De Sony α77 was destijds de snelste camera, 12 frames per seconde. Genoeg voor dat perfecte moment. Tegenwoordig geeft de α9 ons 20 fps. Sony geeft ons snelheid, zodat wij de perfecte foto kunnen maken.’’

Voor het maken van deze foto maakte Petar gebruik van een onderwatertas om zijn camera 50 centimeter onder de oppervlakte te plaatsen. Net diep genoeg om de onderdompeling in de rivier te voelen, maar ondiep genoeg om krachtig licht te behouden. Daarnaast was de voorwaarde dat het zonnig moest zijn, zodat de levendige, natuurlijke kleuren naar voren kwamen.

‘’Alle elementen van de ijsvogelfoto heb ik handmatig toegepast: de focus, de sluitertijd en de diafragma. Ik heb zelfs de plek waar de vogel zou gaan duiken beïnvloed. Op die plek heb ik namelijk visvoer gestrooid om de prooi van de vogel te lokken. Daarna was het een kwestie van vallen en opstaan. Mijn camera kon ik niet bewegen, ik moest puur reageren op mijn onderwerp. Je hebt dan geen idee van wat je vastlegt. Gelukkig had ik voldoende passie om door te gaan, ik zag al helemaal voor me hoe het zou worden. Was ik soms gefrustreerd? Zeker! Soms was de focus perfect, maar viel de ijsvogel net uit beeld. Soms was de ijsvogel juist perfect in beeld, maar net niet scherp. Doorzettingsvermogen had ik hier echt nodig.’’

Petar Sabol

Licht creëert een natuurlijke wereld en speelt een belangrijke rol in foto’s. Petar’s toewijding aan licht is zichtbaar in al zijn werk. Zijn foto’s stromen over van licht, waardoor de kleinste details van insecten en vogels zichtbaar worden. Petar voegt dramatiek toe waardoor de algehele omgeving en de onderwerpen tot leven komen. Petar fotografeert voornamelijk in de vroege morgen, of bij zonsopkomst. De zon gebruikt hij dan als achtergrond. Details uit de schaduwen en levendige kleuren die de Sony camera’s met full-framebehuizing produceren haalt hij waar nodig extra naar voren.

Petar zet zijn onderwerpen als het ware in de spotlight door gebruik te maken van de lichtstralen. Deze look is het resultaat van veel experimenteren. Petar noemt dit ‘photonic bliss’ (fotonische gelukzaligheid). Hij creëert dit effect door een standaard starburst-filter te gebruiken, maar op de manier die je niet verwacht.

‘’Ik gebruik deze filters vaak voor een fonkeling op belangrijke delen van de foto. Vooral als dieren van achteren worden belicht en worden bedekt met ochtenddauw. Bij de compositie kwam ik erachter dat ik met een opstelling vanuit één hoek en de zon aan de zijkant een prachtige lichtstraal bij de hoek van het frame krijg. Het ziet er prachtig uit en het fascineert me. Anderen denken waarschijnlijk dat dit effect met Photoshop of een filter is gedaan, maar het is allemaal dankzij de hardware.’’

Experimenten met toewijding. En dat met een prachtig resultaat. Petar is veel te vinden in de natuur waar hij onderzoek doet naar insecten en dieren die hij fotografeert. En dit zie je goed terug in zijn foto’s; gemaakt met de doordachtheid van studiowerk, maar allemaal in de buitenlucht gemaakt.

‘’Het draait allemaal om de kennis van je onderwerpen en de connectie die je hebt met de natuur. Als ik in het bos foto’s wil maken, onderzoek ik de avond ervoor al waar mijn onderwerpen zich voornamelijk bevinden. Het gedrag van insecten bestudeer ik als ze actief zijn. Als de zon ondergaat, kalmeren ze en zoeken ze een plek om te slapen. Ik markeer hun slaapplek. Zo kan ik ze de volgende ochtend makkelijk terugvinden. Ze zijn dan nog slaperig omdat de zon ze nog niet heeft opgewarmd. Op die manier kun je ze makkelijk fotograferen. Het is dan beter te doen. Voor zonsopgang ben ik al op weg om aan het werk te gaan, ik wil dus geen tijd verspillen.’’

Petar Sabol

Petar is met deze onderwerpen ook in staat om macrotechnieken als focus stacking toe te passen. Door het gebrek aan beweging verplaatst hij gemakkelijker de focus naar het hele dier. Dit deed hij altijd handmatig, maar sinds kort maakt hij gebruik van een elektronische focusrail voor zijn lenzen. Petar gebruikt focus stacking als de omstandigheden juist zijn. Maar hij maakt ook altijd een aantal shots met een kleiner diafragma. Zijn camera positioneert hij zorgvuldig en onderwerpen fotografeert hij vanaf de zijkant voor een groter scherptebereik.

‘’Ik heb veel voordelen van de camera ontdekt, zowel voor macrofotografie als voor focus stacking. Je kunt op allerlei manieren de volledig uitgewerkte schermen verstellen voor foto’s in het veld. De EVF’s zijn onvoorstelbaar. Voordat je je foto maakt, kun je al precies zien hoe je foto eruit komt te zien. De wijzigingen in belichting en witbalans zijn perfect duidelijk. Het is een geweldige ervaring om zo te werken. Dit omdat je een foto maakt zonder na te denken wat je nog moet aanpassen tijdens de nabewerking. Focus peaking is ook erg handig. Hierdoor leg ik alles haarscherp vast.’’

 
Petar Sabol

Petar Sabol

Bekroonde en wereldwijd bekende natuurfotograaf

Petar Sabol is sinds 2007 fotograaf en gespecialiseerd in natuurfotografie, vooral in macro. Hij neemt je mee in een wereld van dieren die onzichtbaar zijn voor het blote oog. Natuurlijk licht is zijn belangrijkste ingrediënt voor de compositie. Doordat hij de schoonheid van de natuur idealiseert, vertrouwt hij op zijn positieve houding richting de wonderen der natuur.
 


Deze blog wordt mede mogelijk gemaakt door Sony

 
Fotografietips

Meer lezen?

Laat je inspireren en ontdek meer over fotografie

Elke maand schrijven wij blogs en reviewen wij producten. Ook onze adviseurs in de winkel en bij de klantenservice – allen fotograaf – sparren geregeld met onze klanten over fotografie. Daar komen dan dé leukste tips & tricks uit! Speciaal voor jou hebben we al deze blogs, reviews en tips samengevoegd onder één pagina. Bekijk onze tips en ontdek meer over fotografie. De beste fotografietips vind je bij Foto Konijnenberg!